...
  • PL   EN

XVII-wieczny stradivarius w rękach Agaty Szymczewskiej

Polska skrzypaczka Agata Szymczewska, mimo młodego wieku osiągnęła już bardzo wiele. Jej błyskotliwa kariera artystyczna nie traci impetu i można spodziewać się, że dawna stypendystka Funduszu jeszcze nie raz zapadnie w pamięć melomanów i krytyków. Tym bardziej, że od czterech lat korzysta ze skrzypiec Antonio Stradivariusa (Cremona, ca. 1680).

Agata to jedna z najbardziej utalentowanych w świecie skrzypaczek swojego pokolenia. Najgłośniejszym jej sukcesem jest zwycięstwo na XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku (Szymczewska została laureatką I nagrody i Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności TVP Kultura). Konkursowe laury niewątpliwie otworzyły przed Agatą drzwi sal koncertowych na całym świecie, choć z drugiej strony młoda skrzypaczka przyznaje, że bycie „triumfatorką Wieniawskiego” nieco jej ciążyło i po wyborze kolejnego zwycięzcy w XIV Konkursie w 2011 roku (Soyoung Yoon z Korei Południowej) poczuła ulgę i większą swobodę kreowania swojej drogi artystycznej.

– Los dał mi ogromną szansę, obdarowując mnie możliwością wygrania tego konkursu. Kiedy zdobywałam I nagrodę, miałam wewnętrzne przekonanie, że teraz muszę udowodnić, że na nią zasłużyłam. Dziś mogę to powiedzieć, szansę wykorzystałam najlepiej, jak potrafiłam – oceniała artystka w wywiadzie dla Głosu Koszalińskiego w lutym 2012 roku, przed koncertem w rodzinnym mieście. I dodała: – Gram mnóstwo koncertów, w ciągu tych kilku lat było ich chyba ponad 300. Współpracuję ze znakomitymi artystami, gram z fantastycznymi orkiestrami, występuję w znanych salach koncertowych, nagrałam sporo płyt, zdobyłam trochę nagród, wśród nich Fryderyka… Cóż, mam poczucie, że dobrze wypełniam swój obowiązek.

Agata Szymczewska rozpoczęła edukację muzyczną w wieku 6 lat, w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. Ukończyła Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły. Od 2004 roku studiuje w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze pod opieką prof. Krzysztofa Węgrzyna, obecnie kontynuuje tam studia podyplomowe. Młoda artystka wciąż się uczy, ale jednocześnie została już nauczycielem dla młodszych kolegów. W październiku 2010 rozpoczęła pracę na stanowisku asystenta w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie przynajmniej raz w tygodniu ma zajęcia ze studentami.

Koncertowała m.in.: w Théâtre des Champs Élysées w Paryżu, Victoria Hall w Genewie, Concertgebouw w Amsterdamie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Teatrze Bolshoi w Moskwie, a także w Chinach, Japonii, Kanadzie oraz Izraelu. Wystąpiła m.in. z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Lahti Symphony Orchestra, Vilnius State Symphony Orchestra, NOSPR-em, Sinfonią Iuventus, Orkiestrą Kameralną PR Amadeus oraz w wielu filharmoniach w całej Polsce pod batutą m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Andreya Boreyko, Antoniego Wita, Jerzego Maksymiuka, Sauliusa Sondeckis, Moshe Atzmona, Jacka Kaspszyka.

W 2005 roku na zaproszenie Maestro Seiji Ozawy objęła stanowisko koncertmistrza orkiestry pod jego kierownictwem podczas tournée po Japonii i Chinach. Od wielu lat uczestniczy w zainicjowanej przez Maestro Ozawę prestiżowej Summer Music Academy w Szwajcarii, gdzie pracuje pod okiem artystów takich jak np. Pamela Frank, Nobuko Imai, Sadao Harada czy Robert Mann.

Od ponad czterech lat Agata gra na skrzypcach Antonio Stradivariusa (Cremona, ca. 1680) z Niemieckiej Kolekcji Instrumentów użyczonych przez Deutsche Stiftung Musikleben – fundację, działającą w Hamburgu, wypożyczającą instrumenty młodym muzykom. Przed rokiem 2006 i zwycięstwem w Konkursie im. Wieniawskiego polska skrzypaczka starała się instrument od niemieckiej fundacji trzykrotnie, ale nigdy nie została dopuszczona do przesłuchań. Teraz musi potwierdzać swoją klasę w corocznym konkursie w Hamburgu, i jeśli jurorzy uznają, że nie zrobiła postępów, odbiorą jej zabytkowe skrzypce. Wprawdzie już w 2006 roku (po zwycięstwie w Konkursie im. Wieniawskiego) w nagrodę od władz Koszalina artystka dostała 75 tysięcy złotych na zakup własnego instrumentu, to na razie pieniądze leżą zdeponowane w banku, a solistka nie chciałaby się rozstawać ze stradivariusem.

Życie solisty światowej klasy to zatem nieustanna praca nad sobą. Jednak Agata nie ćwiczy wyłącznie dla zachowania wspaniałego instrumentu i wysokiego poziomu artystycznego. Mimo eleganckiego anturażu sal koncertowych i muzyków występujących w galowych strojach, każdy koncert wymaga także solidnego przygotowania kondycyjnego. – Przed każdym występem trzeba bardzo dużo ćwiczyć, żeby podczas koncertu mieć pewność, że wszystko pójdzie dobrze. A jeśli chodzi o wysiłek, granie na skrzypcach na scenie można porównać z treningiem na siłowni lub jazdą na rowerze. Trzeba mieć naprawdę dobrą kondycję – podkreśla młoda artystka.

W swoim czasie Agata Szymczewska otrzymała stypendia od Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci (1995-2004), Prezesa Rady Ministrów, fundacji Yehudi Menuhin Live Music Now, Gerd-Bucerius Stipendium der Deutsche Stiftung Musikleben, Gundlach Musikpreis w Hannoverze oraz Ministerstwa Kultury w ramach programu Młoda Polska. Poza I Nagrodą w Konkursie im. Wieniawskiego, artystka jest też zwyciężczynią Lotos Gdańsk Classic Prize (2005) oraz laureatką Międzynarodowego Konkursu Concerto Competition w Calgary, Kanada (2003) oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. A. Yampolskiego w Moskwie, Rosja (2006). Została uhonorowana nagrodami, m.in.: Paszport Polityki, Nagrodą TVP Kultura w kategorii Muzyka Poważna, oraz Fryderykiem w kategorii Najlepszy Album Solowy Roku.